Lean Management, Kaizen, Just in Time

Wszyscy zetknęli się kiedyś z korpojęzykiem, prawda? Trudne, często zapożyczone z angielskiego pojęcia, oficjalne sformułowania… a przecież pod nimi często kryją się rzeczy, które doskonale znamy. Przykład? Chociażby lean management. Co to jest? To takie zarządzanie firmą, by dostarczyć klientowi dokładnie taki produkt, jakiego potrzebuje, w jak najszybszym terminie. Jak? To nie takie skomplikowane!

Czym jest lean management?

W zasadzie definicja lean management widnieje powyżej – ta koncepcja działania firmy zakłada, że przedsiębiorstwo wytwarza produkt najlepszy, jak to jest tylko możliwe, bez marnotrawienia zasobów, wciąż udoskonala procedury, jakie w nim obowiązują, a pracownicy cieszą się w nim szacunkiem. Ideał, wysokie standardy? Jak wprowadzić lean management w firmie? Zobaczmy, jak to robi Toyota.

Tak, Toyota. To w fabrykach japońskiego producenta samochodów po raz pierwszy sformułowano zasady takiej organizacji produkcji. System Produkcyjny Toyoty (Toyota Production System) wydostał się jednak poza zakłady produkcyjne w Japonii i obecnie robi zawrotną karierę na całym świecie. Nic dziwnego. Czy celem przedsiębiorstwa nie jest gospodarna, wydajna produkcja, oszczędzanie zasobów oraz zaangażowani pracownicy?

Jak osiągnąć takie rezultaty? Przede wszystkim wciąż przyglądać się pracy zakładu, analizować procedury i zastanawiać się, jak dopasować je do zmieniających się warunków. Procedury starzeją się szybciej, niż myślimy. To, co świetnie sprawdzało się jeszcze kilka lat temu, dziś może sprawić, że produkt nie przystaje już do wymagań klientów, a pracownicy bardziej skupiają się na przestrzeganiu zasad, niż na wykonywaniu zadań.

Elementy lean management

Do prowadzenia takich obserwacji i wprowadzania wniosków w życie potrzebne są oczywiście odpowiednie narzędzia. Lean management składa się z wielu przydatnych elementów:

Kaizen

Czy wiecie, czym jest kaizen? Bez przesady można go nazwać perłą w koronie lean management. To metodologia ściśle związana ze wspomnianym wcześniej uczestnictwem osób zatrudnionych w ulepszaniu pracy przedsiębiorstwa. A jak zaangażować pracowników? Przede wszystkim dać im dobre narzędzia! I tu właśnie przydaje się kaizen. Metoda ta zakłada, że każdy, kto pracuje w firmie, zna się na swoich zadaniach i wie, jak wykonywać je najlepiej.

W związku z tym ma podstawy do tego, żeby zgłaszać przełożonym pomysły na usprawnienia i należy mu to umożliwić. Jak to zrobić? Jak wdrożyć kaizen w firmie? Każde przedsiębiorstwo ma na to własny sposób. U jednych sprawdzi się rozmowa z managerem, w innym wypełniane przez pracowników stosownych arkuszy Excel. Coraz więcej firm szuka jednak elektronicznego zamiennika takich analogowych procesów. Specjalny system, w którym pracownik szybko i bez wysiłku może zgłosić pomysł to przyszłość kaizena i sprawdza się nawet w firmie, która wymyśliła całą koncepcję – w zakładach produkcyjnych Toyoty.

Tyle, jeśli chodzi o teorię kaizen. Przykłady? Możecie zajrzeć na naszego bloga i przeczytać, jak sprawdza się kaizen w fabryce Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach. Jeśli zainteresował Was elektroniczny system kaizen, zapraszamy na stronę naszego narzędzia – vKaizena. Jeśli chodzi o lean management, case study z naszego bloga również mogą wiele wyjaśnić 😊

Just in Time

Just in Time to metoda zarządzania produkcją. Już sama jej nazwa (z ang. dokładnie na czas) może nam sugerować, co to znaczy. Just in Time zakłada, że każda część dostarczana do hali produkcyjnej, powinna się tam znaleźć dokładnie wtedy, kiedy będzie potrzebna. Zobaczmy tę sytuację w środowisku naturalnym, czyli na linii montażowej. Na hali powinno znajdować się jedynie tyle podzespołów, ile jest w danym momencie potrzebne, żeby produkcja szła gładko, bez przestojów i sprawnie. Potrzebny jest do tego dobry system logistyczny – tak, aby z magazynu do miejsca produkcji stale dostarczano tyle części, ile na bieżąco zużywają montażyści. Dzięki temu części nie leżą w hali, nie są narażone na uszkodzenie, a pracownicy montażu zawsze mają co robić. To zwiększa wydajność i pozwala na oszczędne gospodarowanie środkami. Może przykład Just in Time pozwoli lepiej zrozumieć specyfikę tej metodologii – spójrzcie na nasze rozwiązanie dla fabryki Toyoty w Wałbrzychu – to ta metodologia w czystej formie! 

To oczywiście nie wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje lean management. W czasie funkcjonowania na rynku tego systemu  powstało wiele odmian Just in time i warianty kaizena nie tylko dla produkcji – mamy nadzieję, że niedługo będziemy mogli powiedzieć o nic trochę więcej 😊

Lean management – korzyści

Do „szczupłego zarządzania” przylgnęło kilka niezbyt pochlebnych i krzywdzących stereotypów. Ci, którzy zetknęli się z jego uproszczoną, niepełną lub wykoślawioną wersją, mogą kojarzyć go wyłącznie z ciągłymi audytami, normami do wyrobienia czy sporą kontrolą pracy. Założenia lean management są jednak zupełnie inne. Przede wszystkim chodzi o wspólne działanie na rzecz ulepszenia pracy – nie o kontrolę, a współpracę tak, żeby procedury odpowiadały wszystkim osobom zatrudnionym w firmie, a produkcja szła lepiej.

Korzyści, które może odnieść firma dzięki lean management, są jasne:

  • Sprawniejsza, bardziej dopasowana do potrzeb produkcja,
  • Realne zaangażowanie pracowników w życie firmy,
  • Ograniczenie marnowania zasobów,
  • Dynamiczne, bardziej ludzkie procedury.

 

Warto? Naszym zdaniem jak najbardziej! I to nie tylko w zakładzie produkcyjnym. Lean management to przede wszystkim działanie na korzyść firmy, zaufanie i szczerość. W której firmie by się to nie sprawdziło?